اترنت, کابل اینترنت, مخابرات

معرفی کابل های cat5 تا cat8

Cat 5e Cat 6 Cat 7 Cat 8

معرفی کابل های cat5 تا cat8

زیرساخت‌های مخابراتی مدرن به‌شدت به کابل‌های اینترنت متکی است که اتصال پرسرعت را هم برای افراد و هم برای مشاغل فراهم می‌کند. تقاضا برای اتصال سریع‌تر و مطمئن‌تر، تکامل کابل‌های اینترنت را از اولین کابل‌های Cat5 به‌طور گسترده تا کابل‌های Cat8 پیشرفته‌تر هدایت کرده است. در این مقاله، به معرفی کابل های cat5 تا cat8 می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم و پیشرفت‌های مختلف آن را که در طول سال‌ها ایجادشده است، بررسی می‌کنیم.

 

کابل Cat5

 

کابل‌های Cat5 یا رده 5 که در دهه 1990 معرفی شدند، اولین کابل‌های اینترنت بودند که به‌طور گسترده مورداستفاده قرار گرفتند. آن‌ها برای پشتیبانی از اتصالات اترنت 10/100 مگابیت بر ثانیه، ساخته‌شده از چهار جفت سیم مسی پیچ‌خورده، و حداکثر پهنای باند 100 مگاهرتز طراحی‌شده بودند. کابل‌های Cat5 نسبتاً مقرون‌به‌صرفه بودند و به‌طور گسترده در خانه‌ها و مشاغل کوچک برای اتصال به اینترنت استفاده می‌شدند.

یکی از مزیت‌های اصلی کابل‌های Cat5 مقرون‌به‌صرفه بودن آن‌ها بود که به پذیرش اینترنت کمک کرد. بااین‌حال، تقاضا برای سرعت اینترنت سریع‌تر منجر به ناکافی بودن کابل‌های Cat5 شد که درنهایت منجر به توسعه کابل‌های Cat5e شد.

Cat5 Cable

 

کابل های Cat5e

 

کابل‌های Cat5e یا رده 5 پیشرفته، در اوایل دهه 2000 به‌عنوان یک پیشرفت نسبت به کابل‌های Cat5 معرفی شدند. آن‌ها حداکثر پهنای باند 350 مگاهرتز داشتند که بیش از سه برابر کابل‌های Cat5 بود. این افزایش پهنای باند سرعت اینترنت را سریع‌تر، تا 1 گیگا بیت در ثانیه را امکان‌پذیر می‌کند.

یکی از پیشرفت‌های اولیه در کابل‌های Cat5e، افزودن یک جداکننده بین جفت‌های پیچ‌خورده سیم بود. این جداکننده تداخل بین سیم‌ها را کاهش می‌دهد و کیفیت سیگنال را بهبود می‌بخشد و امکان انتقال سریع‌تر داده‌ها را فراهم می‌کند.

cat5e cable

کابل Cat6

 

در اواسط دهه 2000، Cat6 یا رده 6، کابل‌ها به‌عنوان یک پیشرفت نسبت به کابل‌های Cat5e معرفی شدند. آن‌ها حداکثر پهنای باند 550 مگاهرتز را ارائه کردند که تقریباً دو برابر کابل‌های Cat5e بود. این افزایش پهنای باند سرعت اینترنت را سریع‌تر تا 10 گیگا بیت بر ثانیه میسر می‌سازد.

یکی از پیشرفت‌های اولیه در کابل‌های Cat6، پیچش محکم‌تر سیم‌ها بود. این پیچ‌وتاب سخت‌تر، تداخل بین سیم‌ها را کاهش داد و کیفیت سیگنال را بیشتر بهبود بخشید. علاوه بر این، کابل‌های Cat6 دارای محافظی برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی و بهبود کیفیت سیگنال بودند.

 

cat6 cable

کابل های Cat6a

 

در اواخر دهه 2000، Cat6a یا رده 6a، کابل‌ها به‌عنوان یک پیشرفت نسبت به کابل‌های Cat6 معرفی شدند. آن‌ها همان حداکثر پهنای باند 500 مگاهرتز را مانند کابل‌های Cat6 ارائه کردند. بااین‌حال، کابل‌های Cat6a می‌توانند از سرعت اینترنت 10 گیگا بیت در ثانیه در مسافت‌های طولانی‌تر، تا 100 متر پشتیبانی کنند.

یکی از پیشرفت‌های اولیه در کابل‌های Cat6a استفاده از هادی ضخیم‌تر بود. این هادی ضخیم‌تر مقاومت کابل را کاهش داد و کیفیت سیگنال را بهبود بخشید. علاوه بر این، کابل‌های Cat6a دارای محافظی برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی و بهبود کیفیت سیگنال بودند.

Cat6A Cables

کابل Cat7

 

در سال 2010، کابل Cat7 که بانام کابل رده 7 نیز شناخته می‌شود، برای استفاده در شبکه‌های اترنت پرسرعت معرفی شد. کابل‌های Cat7 می‌توانند داده‌ها را با سرعت 10 گیگا بیت بر ثانیه در فواصل تا 100 متر انتقال دهند. آن‌ها دارای پهنای باند تا 600 مگاهرتز هستند که در مقایسه با کابل‌های Cat6A، امکان انتقال داده حتی بالاتر و کیفیت سیگنال بهبودیافته را فراهم می‌کند.

کابل‌های Cat7 نسبت به انواع کابل‌های قبلی عملکرد تداخل و SNR بهتری دارند. آن‌ها از نسخه اصلاح‌شده کانکتور RJ45 به نام کانکتور GG45 استفاده می‌کنند. کانکتور GG45 با کانکتور RJ45 سازگار است، به این معنی که کابل‌های Cat7 را می‌توان با تجهیزات قدیمی‌تر که از کانکتور RJ45 استفاده می‌کنند استفاده کرد. بااین‌حال، کابل‌های Cat7 ضخیم‌تر و گران‌تر از انواع کابل‌های قبلی هستند.

 

cat7 cables

کابل Cat8

 

جدیدترین و سریع‌ترین استاندارد کابل اترنت، معروف به کابل Cat8 یا کابل رده 8، در سال 2019 به‌طور خاص برای مراکز داده پرسرعت و سایر محیط‌های فشرده داده معرفی شد. این نوع کابل می‌تواند داده‌ها را با سرعت 40 گیگا بیت بر ثانیه در فواصل تا 30 متر انتقال دهد، با پهنای باند 2 گیگاهرتز که کیفیت سیگنال و نرخ انتقال داده بهتر را در مقایسه با کابل‌های Cat7 ممکن می‌سازد.

استفاده از کانکتور TERA اصلاح‌شده، به‌جای کانکتور RJ45، در کابل‌های Cat8 عملکرد تداخل و نسبت سیگنال به نویز (SNR) را در مقایسه با انواع کابل‌های قبلی بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، آن‌ها با اتصالات RJ45 سازگار هستند، به این معنی که می‌توان آن‌ها را با تجهیزات قدیمی‌تر استفاده کرد. بااین‌وجود، کابل‌های Cat8 ضخیم‌تر و گران‌تر از انواع کابل‌های قبلی هستند.

cat8 cables

نتیجه

 

تکامل کابل‌های اینترنت از Cat5 به Cat8 سرعت انتقال داده‌های سریع‌تر و مطمئن‌تر و همچنین بهبود عملکرد و کاهش تداخل و تداخل را به همراه داشته است. پیشرفت‌های فناوری احتمالاً در آینده منجر به کابل‌های سریع‌تر و پیشرفته‌تر می‌شود که اتصال و کارایی بیشتری را در زندگی دیجیتال ما ممکن می‌سازد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید